Rijstmuffin – creatief koken met restjes

Ik moet iets bekennen. Ik gooi naar mijn zin nog te veel eten weg.
Je kent dat wel, een restje hier, een overschotje daar. Ik steek het in een potje in de koelkast of in de diepvries. Maar op het einde van de week, als ik de koelkast opruim en proper maak voor de nieuwe boodschappen die klaar staan, zie ik te vaak dat de potjes met restjes vergeten zijn.

En zo verdwijnt er nog te veel voedsel in onze GFT bak. Ook al houden we 1 keer per week een restjesdag en ook al ben ik creatief met het maken van soep met de groenten die nog in de koelkast liggen. 

Omdat ik nog bewuster wil omgaan met voedselrestjes, ga ik mezelf uitdagen om de voedselverspilling in ons gezin tot een minimum te beperken. En deze rijstmuffin was alvast een geslaagde zet in de goede richting.


Voor deze rijstmuffin gebruikte ik een restje groenterisotto en een stukje vis dat nog over was.  
Wees creatief. Deze muffins kan je ook maken met rijst, waarin je groenterestjes verwerkt of met een restje pasta, aardappelen,... 
Ook een stukje kip past hier uitstekend bij. Of hou het gewoon lekker vegetarisch.

Wat heb je nodig?
Voor 10 rijstmuffins gebruikte ik 400 g risotto met groenten – 150 g gebakken vis – 40 g bloem – 3 eieren – een restje fijngesnipperde bieslook – een handvol diepvrieserwtjes – peper

Hoe maak je het?
Snijd de vis in kleine stukjes. Meng de vis met de groenterisotto. Verdeel er de fijngesnipperde bieslook onder en de erwtjes.


Voeg de bloem toe en ook de eieren. Kruid bij met peper. Roer alles goed om en schep het rijstmengsel in papieren vormpjes in een muffin bakplaat.


TIP - gebruik hiervoor een ijsschep. Dat werkt proper en zo zijn alle porties even groot.

Bak de muffins 25 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C tot ze goudbruin kleur.

Deze muffins zijn lekker warm, maar ik lust ze het liefst als ze afgekoeld zijn.
Werk ze af met een groen blaadje.

Hoe verwerk jij restjes groenten, vlees, vis, pasta of rijst? 
Deel je recepten en ideeën. Ik ben heel benieuwd.

Kookgroetjes,
Ingrid