Gemarmerde chocoladecake

Vanaf morgen ga ik weer naar de bakles. Een beetje me-time. Even een actief rustmoment in mijn agenda, die de laatste tijd ontploft.
Mijn kinderen lusten niet veel van het gebak dat ik maak. Niet dat mijn bakkunsten zo slecht zijn. Het licht eerder aan de kinderen. Ze zijn nogal kieskeurig.
Maar als ik deze cake bak, dan is die wel ineens foetsie.



Een gemarmerde chocoladecake, dé klassieker onder de cakes.
Lukt altijd. Smaakt altijd. Vooral nu, op een grijze namiddag, met een goede, straffe koffie.

Ik maak deze cake niet op de klassieke manier, maar kieper alle ingrediënten in 1 keer in de keukenrobot en laat die het werk doen.

Wat heb je nodig?
5 eieren – 300 g zelfrijzende bloem – ½ theelepel bakpoeder – 275 g suiker – 300 g boter op kamertemperatuur – 30 g cacao – een snuf zout

Hoe maak je het?
Werk je met een keukenrobot?
Doe de boter, de bloem, het bakpoeder, de suiker en de eitjes in de mengkom. Voeg een snuf zout toe.
Gebruik de klopper. Laat alles 10 minuten krachtig kloppen.
Werk je met een handmixer?
Splits dan eerst de eieren.
Klop de eigelen met de suiker tot een wit, luchtig mengsel.
Klop de eiwitten met een snuf zout stijf.
Smelt de boter. Meng ze met de opgeklopte eigelen.
Schep er de bloem onder tot de klonters weg zijn. Spatel er voorzichtig de eiwitten onder.

Het cakebeslag is klaar.

Schep nu 6 eetlepels van het geklopte cakebeslag in een kommetje en meng er de cacao goed onder tot alle klonters weg zijn.
Vul een cakevorm met een laag wit cakebeslag. Schep er dan het bruine cacaobeslag over. Eindig met een laag wit cakebeslag.

Bak de cake 50 à 60 minuten in een voorverwarmde oven van 160°C (hetelucht). Prik er na 45 minuten eens met een vork in. Blijft de vork droog, dan is je cake klaar. Anders laat je hem nog 5 minuten in de oven en doe je opnieuw de vorktest.

Bij het bakken mengt de chocolade laag zich in een grillige vorm met de rest van de cake.

Tips - ik gebruik meestal een siliconenvorm om cake, brood, muffins te bakken. Die hoef je niet in te vetten. Gebruik je een traditionele bakvorm? Beboter en bebloem dan eerst je bakblik.

Bak je een bruine chocoladecake? Schep dan ook wat cacaopoeder door de bloem. Zo vermijd je witte bloemranden in een bruine cake.