Courgettesoep met een oosterse twist

Courgettes horen bij de zomer. En naar het schijnt groeien ze als kolen. Ik weet dat niet uit ervaring, want ik heb zelf geen moestuin. Maar sommige van mijn collega's wel. En die delen graag hun oogst met mij. Dus courgettes zullen we eten. Dat je er alle kanten mee op kan, dat vertelde ik je al. Courgettebrownies, courgettepasta, courgettepesto. 't Is allemaal even lekker. Vandaag draai ik ze in de soep.

 
Een soep met een oosterse twist. Het recept vond ik in de laatste editie van dé kookbijbel die elk Vlaams gezin in de boekenkast heeft staan: 'Ons Kookboek' van KVLV. Met 960 pagina's een kloefer van een kookboek, boordevol praktische informatie.
Ik was eigenlijk op zoek naar een gerechtje met groene paprika toen ik dit recept tegen kwam. Je kent dat waarschijnlijk wel. Je koopt een paprika mix, een verpakking met een rode, gele en groene paprika erin (ook wel stoplicht paprika genoemd). Die gele en rode paprika zijn altijd zo weg bij mij. Terwijl die groene paprika toch wat langer blijft liggen. Als ik nu zie dat hij wat rimpeltjes krijgt, weet ik dat het tijd is voor courgettesoep met een oosterse twist.
 
Uit 'Ons Kookboek' editie 2013 p. 120
 
Wat heb je nodig?
1 courgette - 1 groene paprika - 1 ui - 2 knoflookteentjes - 1 eetlepel gedroogde oregano - 20 g boter of 1 eetlepel olie - 1 l groentebouillon - 2 dl kokosmelk - een halve bos koriander - peper en zout
 
Hoe maak je het?
Snijd de ongeschilde courgette in blokjes. Verwijder de zaadjes en zaadlijsten van de paprika en snijd in stukjes. Snipper de ui en look fijn. Hak de koriander fijn. Stoof de ui en look met de oregano glazig in de boter of olie en voeg de courgette en paprika toe. Laat even meestoven. Voeg de bouillon toe en laat 15 minuten koken zonder deksel om de frisgroene kleur te behouden. Mix de soep fijn. Voeg de kokosmelk toe en laat nog even koken. Breng op smaak met peper en zout en werk af met de koriander.
 
Fijne zondagse groetjes,
Ingrid.