Cakejes met blauwe bessen

Vandaag is het feest. Ik ben jarig en samen met mijn man vier ik ook onze 21ste huwelijksverjaardag. Op de ontbijttafel staan versgeperst appelsiensap, lekker geurende koffie (van de Georges), krokante pistolekes en zelfgemaakte blauwe bessen cakejes voor me klaar.

 
Die blauwe bessen ging ik zelf plukken bij blueberry fields in Koersel. Een tip voor een trip. Leuk om te doen voor jong en oud. Je kan er wandelingen maken, bessen gaan plukken en genieten van een lekker hapje en drankje gemaakt van blauwe bessen, zoals deze thee en kruimeltaart van blauwe bessen.
 
 
Vanaf 15 juli is het zelfplukseizoen geopend. Maar vooraf check je best de website, want de beschikbaarheid van de bessen varieert van dag tot dag.
Op een zomerse zondag vertrokken wij dus richting Koersel. Eerst moet je je even aanmelden. Je krijgt een emmertje mee. En na een korte wandeling tussen de bessenstruiken kom je aan bij de zelfpluktuin. Daar mag je de bessenstruiken die aangeduid worden leegplukken.
 
 
Enkel de blauwe bessen. De paarse en de groene zijn nog niet rijp.
 

Na een uurtje plukken en een fotoshoot tussen de bessenstruiken was mijn emmertje vol.

 
De oogst: 2,86 kg bessen om thuis van te genieten.
 
Je mag plukken zoveel je wil, maar alle geplukte bessen moet je natuurlijk betalen. Pluk je liever niet zelf, dan kan je bessen kopen in de winkel op het domein. Een deel van de oogst wordt er verwerkt tot ambachtelijke producten: coulis, sap, confituur, wijn, thee,... Ook verkrijgbaar in de winkel of via de webwinkel.
 
 
Zie je blauwe bessen, dan denk je spontaan aan muffins, pannenkoeken en taarten. De bessen zijn niet enkel lekker in zoete bereidingen. Ze passen ook goed bij hartige bereidingen met zalm of kaas.
Op mijn to-make/bake lijstje staat nog enkele lekkere bereidingen met blauwe bessen. Dus hou me in de gaten.
Vandaag deel ik dit recept voor snel-klaar-cakejes met blauwe bessen met je. Het komt uit de KVLV-uitgave 'Smakelijk'. Oorspronkelijk gemaakt met krieken, maar even lekker met blauwe bessen of stukjes appel, frambozen, chocoladestukjes,...
 
Wat heb je nodig?
250 g blauwe bessen, 250 g zelfrijzende bloem, 125 g boter, 100 g suiker, 60 ml melk, 3 eieren, snuifje zout
 
Hoe maak je het?
Spoel de bessen. Zeef de bloem. Klop de boter met de suiker romig en klop er de eieren een voor een onder. Meng er de bloem en het zout onder en voeg al roerend de melk toe. Verdeel de bessen over de papieren cakevormpjes. Verdeel het beslag (handig met een ijsschep).
 
 
Bak 25-30 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C. Haal uit de oven en laat afkoelen op een taartrooster.
 
 
Geniet ervan.
 
Groetjes,
Ingrid