De Indiase keuken - deel 4: groentecurry

Als laatste receptje in deze blogreeks over de Indiase keuken, toon ik je hoe je een smakelijke en kleurrijke groentecurry maakt.


Ik hou van kleur in mijn bord.
Voor deze gele groentecurry kan je echt alle soorten groenten gebruiken. Voeg een portie kikkererwten of linzen toe en je gaat zeker met een voldaan gevoel van tafel. Wortelen, courgette, broccoli, paprika en bataat zet ik wekelijks op mijn boodschappenlijstje. Linzen en kikkererwten staan altijd in mijn voorraadkast. Hiermee kan je al een rijkelijk groentegerecht op tafel zetten.


Je hebt nu alle recepten in huis om je disgenoten te verwennen met deze heerlijke Indische rijstschotel met zelfgebakken naan, een pittige tomatencurry, een verfrissende raita en een goede portie groenten.


Aan jullie reacties heb ik gemerkt dat ik niet alleen fan ben van de Indische keuken. Krijg je er niet genoeg van? Snuffel dan zeker nog wat rond op mijn blog. Je vindt er ook lekkere recepten van samosa, chutney en kheer. Of kom het allemaal eens in het echt klaarmaken en proeven tijdens een kookworkshop.

Wat heb je nodig?
(voor 4 personen)
2 eetlepels ghee - 6 sjalotten, in dunne ringen  - 2 theelepels mosterdzaad  - 1 eetlepel kerriepoeder - enkele kerrieblaadjes – ½ gedroogd chilipepertje, heel fijn gesneden - 3 cm gember, fijn geraspt - 1 theelepel kurkuma - 2 theelepels komijn - 6 zwarte peperkorrels - 1 groene paprika, in stukjes - 2 wortels, in stukken - 1 kleine bloemkool, in roosjes - ½ broccoli, in roosjes - 2 bataat (zoete aardappel), geschild en in blokjes – 1 courgette, in stukjes gesneden - 3 dl kokosmelk - 1 dl groentebouillon – 100 g kikkererwten - sap van ½ citroen – zout en peper – garam masala - koriander


Ook lekker met erwten, aardappelen, boontjes, stukjes tomaat.



Hoe maak je het?
Verhit de ghee in een pan en bak de sjalotten hierin op matig vuur al roerend 4 à 5 minuten. Voeg het mosterdzaad, het kerriepoeder, de kerrieblaadjes, chilipeper, gember, kurkuma, komijn en peperkorrels toe en roerbak 1 à 2 minuten.
Voeg de in stukken gesneden groenten toe:  paprika, wortelen, bloemkool, broccoli, courgette en bataat. Stoof ze even aan. Voeg de kokosmelk toe samen met de bouillon. Breng aan de kook. Laat het geheel op laag vuur afgedekt 12  à 15 minuten zachtjes koken tot de groenten beetgaar zijn. Voeg de kikkererwten toe en kruid bij met peper, zout en garam masala.
Besprenkel de curry vlak voor het opdienen met citroensap en werk af met koriander.
Dien op met brood of basmatirijst.


Smakelijk.